jak gotowac na parze

Jak gotować na parze?

Gotowanie na parze to jedne z najzdrowszych sposobów gotowania. Warzywa gotowane w ten sposób zachowują o wiele więcej składników odżywczych, niż warzywa gotowane tradycyjnie.

Gotowane potrawy nie mają kontaktu z wodą, więc nie dochodzi do wypłukiwania przez wodę składników odżywczych i witamin.

Dzięki takiemu gotowaniu warzywa mogą zachować nawet o ponad 60% więcej składników, takich jak witaminy, niż warzywa gotowane czy smażone. Ponieważ gotowanie tym sposobem jest o wiele szybsze, warzywa tracą znacznie mniej witaminy C.

Dania przygotowane w ten sposób można podawać całej rodzinie. Gotowanie na parze można całkowicie zastąpić inne formy przyrządzania posiłków. Może ono zastąpić tradycyjne gotowanie w wodzie, ale także smażenie.

Warto w ten sposób przygotowywać potrawy przede wszystkim dla małych dzieci, które szczególnie potrzebują mikroskładników do prawidłowego rozwoju.

Co gotować na parze?

Na parze można gotować prawie wszystko, chociaż nie wszystko tam samo dobrze znosi tę formę gotowani.

Najlepiej gotować na parze warzywa twarde takie jak marchewka, brokuł czy kalafior, ziemniaki też świetnie nadają się do gotowania na parze.

Gorzej oczywiście wypadają warzywa miękkie takie jak np. pomidory.

Mięso na parze

Na parze można gotować także, mięso. Najlepiej pokroić je w małe kawałki tak, żeby gotowanie było jeszcze szybsze. Można gotować właściwie wszystkie rodzaje mięsa. Wieprzowinę, wołowinę, kurczaka, czy indyka.

Do gotowania na parze doskonale nadają się też ryby. A najlepiej takie najbardziej wartościowe jak np. łosoś.

Dodatki w gotowaniu na parze

Potrawy gotowane na parze najlepiej przyprawić ulubionymi przyprawami takimi jak zioła prowansalskie, czy bazylia, czy oregano.

Do mięs można też dodać gałązkę rozmarynu i delikatnie posolić. Najlepiej solą morską.

Jak gotować na parze?

Do gotowania na parze można użyć specjalnego garnka, który skład się z dwóch części dolna (część, do której nalewamy wodę) i górna część, do której wkładamy np. warzywa.

Można także skorzystać z parowaru. Jeśli nie posiadasz parowaru lub garnka do gotowania na parze, możesz nad zwykły garnek położyć sitko i na nim ułożyć warzywa i inne rzeczy do gotowani.

Co prawda jest to prowizoryczne rozwiązanie, ale działa. Docelowo warto zaopatrzyć się przynajmniej w garnek do gotowania. Wtedy gotowanie na parze będzie o wiele łatwiejsze.

Pamiętaj, żeby na dno naczynia wlać nie więcej niż 2 lub 3 cm wody. Ponadto woda nie może gotować się bardzo intensywnie, ponieważ zostanie szybko wygotowana.

Podczas gotowania tym sposobem temperatura wewnątrz garnka może dochodzić nawet do 120 stopni, więc trzeba zachować szczególną ostrożność podczas otwierania garnka. Dzięki  tak wysokiej temperaturze potrawy znacznie szybciej są gotowe. I zachowują dużo więcej składników odżywczych.

Wady gotowania na parze?

Niestety gotowanie na parze ma też swoje wady:

  • Nie każdemu smakują potrawy gotowane na parze, nie mają one tak intensywnego smaku jak np. potrawy smażone.
  • Nie wszystkie potrawy da się przygotować tym sposobem: ciężko jest np. ugotować na parze makaron dla całej rodziny
  • Na parze nie da się ugotować zupy!
  • Niektóre warzywa bardzo szybko rozpadają się podczas gotowania na parze

Podsumowanie

Gotowanie na parze to świetny sposób na zachowanie dużo większej ilości składników odżywczych w spożywanych posiłkach niż odbywa się to w metodach tradycyjnych przygotowywania posiłków.

Jest to świetny sposób jeśli chcemy poprawić zdrowie swoje i całej naszej rodziny.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *