margaryna czy maslo

Margaryna czy masło? Co jest zdrowsze?

Jako społeczeństwo coraz częściej czytamy etykiety produktów i staramy się wybierać te zdrowsze wersje. Jak jest z masłem i margaryną? Co będzie lepsze do smarowania? To pytania przyprawia niejednego z nas o ból głowy, bo na sklepowych półkach znajdziemy mnóstwo różnych produktów. Nie pomagają też reklamy, które często podkreślają względy zdrowotne związane ze spożywaniem danego produktu.

 

Aktualne zalecenia odnośnie tłuszczów w diecie

Obecne zalecenia żywieniowe sugerują, że w codziennej diecie powinniśmy unikać tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, a zastępować jest tłuszczami roślinnymi. Takie postępowanie jest zalecane ze względu na to, że tłuszcze zwierzęce zwierają spore ilości nasyconych kwasów tłuszczowych. Oleje natomiast są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. 

 

Masło – jaki powinno mieć skład?

Masło jest produktem pochodzenia zwierzęcego, który jest wytwarzany wyłącznie z mleka lub śmietany. Skład masła jest regulowany prawnie. Masło musi zawierać od 80% do 90% tłuszczu mlecznego i nie więcej niż 16% wody. Nie może też zawierać tłuszczów roślinnych.

 

Masło zalety

Masło jest unikalnym tłuszczem, gdyż zawiera krótkołańcuchowe  i średniołańcuchowe nasycone kwasy tłuszczowe. Zawierają także inne charakterystyczne składniki takie jak kwasy CLA, które mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie. 

 

Masło wady

Należy pamiętać, że masło to także źródło nasyconych kwasów tłuszczowych, których spożycie należy ograniczać. Tłuszcz mleczny zawiera również tak zwane tłuszcze trans, a także cholesterol, który również nie sprzyjają naszemu zdrowiu.

 

Margaryny – co znajdziemy w środku?

Margaryny powstają zazwyczaj z uwodornienia tłuszczów roślinnych lub przeestryfikowaniu. Podczas utwardzania tłuszczów wytwarzane są izomery trans kwasów tłuszczowych, które są niebezpieczne dla naszego zdrowia. 

Margaryny dzielimy na miękkie i twarde. W sklepach znajdziemy także tak zwane miksy, do złudzenia przypominające kostkę masła. Najbardziej niezdrowe dla nas są margaryny twarde z dużą zawartością oleju palmowego lub kokosowego. Zawierają one znaczące ilość nasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego nie są polecane przez specjalistów od żywienia.

 

Masło czy margaryna – podsumowanie

Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Wszystko zależy od naszego wieku i stanu zdrowia. Dla małych dzieci polecane jest masło z wysoką zawartością tłuszczu. Osoby w podeszłym wieku lub cierpiące na choroby układu krążenia powinny wybierać miękkie margaryny o dobrej jakości. Osoby zdrowe, przy zachowaniu odpowiednio zbilansowanej diety mogą spożywać masło jako jeden z elementów zróżnicowanej diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *