parówki

Parówki – czy wszystkie są niezdrowe?

W ostatnich latach wokół parówek powstało wiele anegdot, m.in. takich, że są w nich zmiażdżone kości i skóry zwierząt. Wielu ludzi uważa, że parówki są wytwarzane z bezwartościowych pozostałości i zawierają „chemię”. Ale czy faktycznie ten rodzaj mięsa jest taki niezdrowy?

Skład dobrych parówek

Skład dobrych parówek powinien być jak najkrótszy. Jeżeli lista składników jest bardzo długa, a część z nich ma niezrozumiałe nazwy, na domiar tego zauważymy też obecność wypełniaczy, wzmacniaczy smaku i syntetycznych barwników, które nie mają ze zdrowiem chyba nic wspólnego, to lepiej nie kupujmy takich parówek.

Mimo że w niektóre parówki wątpliwej jakości, które są dostępne w sklepach (zazwyczaj są tanie) rzeczywiście są niezdrowe, to nie rezygnujmy z nich i szukajmy takich o zachęcającym składzie. Produkt najwyższej kategorii może nam dostarczyć mikroelementów i witamin, ale mimo to nie powinien być podstawą naszej diety.

Jakie parówki kupować?

Wybierając parówki zarówno dla dziecka jak i dla siebie, kupuj takie z krótkim wykazem składników, mających co najmniej 95% mięsa. Dzieci do 3 roku życia wcale nie powinny jeść cienkich kiełbasek, a dzieciom powyżej 3 lat, nie należy ich podawać częściej niż dwa razy w tygodniu.

W parówkach znajduje się sporo soli, a jej nadmiar w diecie nie jest wskazany, szczególnie dla osób z nadciśnieniem oraz dla dzieci (sól negatywnie wpływa m.in. na pracę nerek i układ krwionośny). Dodatkowo zawartość konserwantów i wypełniaczy w niektórych parówkach również odbija się niekorzystnie na zdrowiu.

Parówki dobrej jakości nie powinny mieć w swoim składzie:

  • wypełniaczy: dodaje się je do parówek zamiast mięsa, zwykle świadczą o tym, że mamy do czynienia z produktem gorszej kategorii,
  • glukozy,
  • mięsa oddzielonego mechanicznie (MOM), czyli najmniej wartościowych pozostałości (np. chrząstek, tłuszczu, skórek, ścięgien),
  • substancji stabilizujących,
  • fosforanów: spożywane w nadmiarze potrafią wypłukiwać wapń z kości,
  • azotynów: mogą działać rakotwórczo,
  • regulatorów kwasowości,
  • wzmacniaczy smaku: np. glutaminianu sodu, który polepsza cechy smakowe produktów.

Na co zwracać uwagę podczas wyboru parówek?

Dobrych parówki powinny mieć przynajmniej 90% mięsa. Oprócz tego muszą mieć przejrzysty i prosty skład – najlepiej jak najkrótszy. Parówki wysokiej jakości po ugotowaniu powinny zachować swoją twardą strukturę. Jeśli chodzi o cenę, to dobry produkt powinien kosztować około 20 zł za kilogram (parówek najwyższej klasy nie znajdziemy w cenie 5 zł).