Palenie to nałóg, którego wiele osób stara się pozbyć. Stanowi to jednak bardzo często nie lada wzywanie. W jaki sposób możemy sobie pomóc, jeśli próbujemy rzucić palenie?
Rzucenie palenia jest o tyle trudne, ponieważ człowiek uzależnia się nie tylko biologicznie, ale i psychicznie. Palacze mają też wiele swoich rytuałów, które kojarzą im się z paleniem. Jest to na przykład picie kawy, piwa czy spotkania z innymi palaczami podczas przerwy w pracy. Dlatego koniecznie może okazać się zastąpienie powstałych nawyków czymś innym. Dlatego łatwiej będzie nam rzucić palenie wtedy, gdy będziemy unikać sytuacji, które kojarzą nam się z paleniem. Jeśli nie jesteśmy w stanie odpuścić sobie pewnych zwyczajów, jak picie kawy, to zastanówmy się nad tym w jaki sposób odpowiednio przygotować się do takich sytuacji, by wyjść z nich obronną ręką.

Zmień nawyki

Zajęte do tej pory papierosem ręce, możemy wyposażyć w brelok lub długopis. Przygotujmy sobie też drobne przekąski, które możemy włożyć do ust. Niektórym pomóc może słomka lub wykałaczka. Gdy poczujemy, że nachodzi nas ochota na zapalenie papierosa zajmijmy umysł czymś innym. W odwróceniu uwagi pomóc może na przykład telefon do przyjaciela.  Niektórzy obawiają się, że po odstawieniu papierosów przytyją. Nie musi być to jednak regułą, pod warunkiem, że zastąpimy palenie zdrowymi przekąskami. Bardzo często bowiem w konsekwencji rzucenia palenia przerzucamy się na przekąski pokroju chipsów czy batoników. Zadbajmy więc o to, by mieć pod ręką na przykład pokrojone w kawałki warzywa lub owoce.

Rozładowanie napięcia?

Wielu osobom palenie kojarzy się również z rozładowaniem napięcia. Nie jest to do końca prawdą. Nikotyna pobudza organizm, powoduje ożywienie oraz podnosi ciśnienie tętnicze. Paląc odwracamy na chwilę naszą uwagę od tego, czym się stresujemy, dlatego może wydawać nam się, że uspokajamy się na chwilę. Zapalenie papierosa powoduje też wyrzut dopaminy związany z zaspokojeniem naszego pragnienia. Dzięki czemu odczuwamy chwilową ulgę. Koniecznie będzie więc znalezienie innego sposobu walki z przykrymi emocjami. Pomóc może nam sport lub techniki relaksacyjne.

Poszukaj wsparcia

By rzucić palenie konieczna będzie motywacja, która pozwoli nam wytrwać w naszym postanowieniu. Warto też określić, kiedy będziemy rzucać palenie. Im bardziej precyzyjny termin, tym lepiej. Pamiętajmy o tym, że rzucanie palenia to proces wielostopniowy. Jeśli palimy papierosy przez wiele lat, najpewniej konieczna będzie zmiana przyzwyczajeń i nawyków. Wsparcia możemy szukać u bliskich lub rzucających palenie przyjaciół. Warto też pomyśleć nad rzucaniem palenia stopniowo, na przykład paląc każdego dnia o jednego papierosa mniej. W naszej walce pomóc może nam też wsparcie ze strony gum do życia z nikotyną, tabletek lub plastrów. Możemy też spróbować przerzucić się na e-papierosy, które są zdrowsze niż standardowe papierosy. Jeśli szukamy motywacji, pomóc może nam świadomość przyszłych chorób spowodowanych paleniem. Na rynku dostępne są różne formy wsparcia dla palaczy, możemy z nich skorzystać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here