Niektórzy nie wyobrażają sobie dnia bez wypicia filiżanki kawy. Jednak na przemian słyszymy informacje dotyczące tego, że warto pić kawę lub wprost przeciwnie, że jest szkodliwa. Jakie są zalety i wady spożywania tego napoju?Zalety picia kawy

Kawa jest moczopędna, dzięki czemu wypłukuje z organizmu szkodliwe substancje. Niektórzy oskarżają ją o powodowanie zawału serca, wyniki badań mówią jednak, że picie kawy nie zwiększa ryzyka chorób serca. Jeśli pijemy 2 filiżanki dziennie, spożycie kawy może nawet obniżyć ryzyko wystąpienia choroby. Kawa ożywia nasz umysł, poprawia koncentracje i pozwala się skupić. Kawa poprawia działanie zmęczonego mózgu, kiedy potrzebujemy pobudzenia jest pomocna. Wspiera usuwanie oznak senności, dotlenia mózg, poprawia koncentrację oraz pamięć krótkotrwałą. Jeśli planujemy podróż, a mamy za sobą nieprzespaną noc, wtedy może nas chwilowo wspomóc. Kawa chroni też przed niektórymi rodzajami raka. Kawa obniża ryzyko rozwoju cukrzycy typu drugiego, zwiększając wrażliwość na insulinę i przyspieszając metabolizm. Kawa wspomaga również sportowców, zwiększając ilość kwasów tłuszczowych w krwiobiegu, dzięki czemu stają się one paliwem dla mięśni. Przysłuż się zwłaszcza w przypadku biegów i kolarstwa. Kawa zawiera również przeciwutleniacze, które hamują proces starzenia się komórek.

Wady kawy 

Kawa jednak to nie tylko zalety, ale i wady, między innymi wypłukuje ona z organizmu magnez i wapń. Może tez wpłynąć negatywnie na wchłanianie żelaza, potasu czy cynku. Jeśli spożywamy więcej niż trzy filiżanki dziennie, to może powodować nerwowość i roztrzęsienie. W niektórych przypadkach jest również przyczyną niestrawności i podrażnienia błony śluzowej żołądka. Kawa utrudnia zasypianie, więc lepiej nie pić jej przed snem. Może uzależnić, a przy dłuższym spożywaniu możemy nie odczuwać skutków jej działania. Kofeina podnosi ciśnienie krwi i chociaż jest to tymczasowy efekt, to przy spożywaniu zbyt dużej ilości kawy możemy zwiększyć ciśnienie krwi na stałe. Jeśli pijemy kilka filiżanek kawy dziennie, warto pamiętać, żeby pić wystarczająco dużo wody, po to by uzupełnić braki.

Jeżeli lubimy smak kawy, ale kofeina źle na nas działa, możemy sięgnąć po kawę bez kofeiny. Jeśli natomiast zależy nam na kofeinie i pobudzeniu, to możemy sięgnąć po herbatę, która zawiera prawie tyle samo kofeiny co kawa rozpuszczalna. Innym źródłem jest także czekolada, najlepiej gorzka oraz napoje energetyczne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here