W dużych miastach ruch samochodowy powoduje nieustanne korki i opóźnienia. Dobrą alternatywą może stać się używanie roweru ze wspomaganiem elektrycznym. Jest on wygodny, szybki, a przede wszystkim nie pozwala na zmęczenie i marnowanie czasu.

Czym on jest?

Rower elektryczny to sprzęt do jazdy, który posiada wbudowany w koło silnik elektryczny. Sprawia on, że jazda i pedałowanie są wspomagane specjalnym napędem, i nie muszą się już opierać wyłącznie na sile mięśni. Oprócz faktu posiadania silnika, taki rower nie różni się znacznie budową od roweru tradycyjnego, znanego już od wielu lat. Silnik sprawi jednak, że jazda jest łatwiejsza i przyjemniejsza, ale także płynna i bezszelestna – nawet kiedy następuje przyspieszenie. Mechanizm najczęściej oparty jest na baterii litowo-jonowej, która jest dosyć lekka, a co za tym idzie, cały rower także nie waży zbyt dużo. Do ułatwień należy także (najczęściej) trzy-poziomowy system wspomagania – który wybiera się dzięki LED-owemu wyświetlaczowi. Jazda takim rowerem jest niezwykle miłym doświadczeniem, a nawet dobrą zabawą. Nie wiąże się z dużym wysiłkiem, pasuje więc na dojazd do szkoły, pracy, kiedy człowiek chce się czuć świeżo, nawet w czasie letnich dni. Elektryczny rower znany jest na całym świecie, wybierają go ludzie ze wszystkich grup wiekowych, zarówno do przejazdów miejskich, jak i rekreacyjnych.

Budowa

Jeśli chodzi o konstrukcję roweru elektrycznego, to jest on połączeniem roweru miejskiego z mechanizmem silnikowym, który – jak było wspomniane już wcześniej – wspomaga pedałowanie. Tak więc, oprócz aluminiowej ramy, kół, siodełka i pedałów, budowa roweru ze wspomaganiem opiera się na trzech napędzających go elementach:

1. Bateria – to wydajny, litowo-jonowy akumulator (taki jak np. w laptopach), który wytrwa w urządzeniu około 500 ładowań. Później moc baterii słabnie i należy ją wymienić. Po pełnym naładowaniu bateria pozwala przejechać 40-60 kilometrów, co przez całą jej żywotność oznacza przebycie około 20 000 kilometrów. Taki akumulator może mieć napięcie wynoszące 24V lub 36V, to właśnie od tej pojemności zależy liczba kilometrów przejechanych na pojedynczym naładowaniu.

2. Silnik elektryczny – w nowoczesnych rowerach jest on bezszczotkowy i posiada moc do nawet 250 Watt. Nie wymaga specjalnej obsługi i jest praktycznie bezawaryjny. Do tego, taki silnik zużywa niewiele energii, gdyż przejazd 100 kilometrów wiąże się zużyciem prądu za około 1 złoty. Dzięki takiemu silnikowi, rower elektryczny może przemieszczać się z prędkością dochodzącą nawet do 25 km/h!

3. Elektroniczny kontroler – steruje pracą silnika i przesyła do niego energię z baterii. To przy nim znajdują się wszystkie przewody elektryczne, dzięki temu współgra on z czujnikiem ruchu (wyczuwającego obroty korbą, a tym samym intencje rowerzysty), tworząc wspólnie inteligentny system wspomagający jazdę. Kiedy wspomaganie nie jest już potrzebne, wystarczy przestać pedałować lub nacisnąć lekko dźwignię hamulca, co automatycznie wyłączy pracę silnika.

Cała reszta roweru nie różni się od tego, co zna się z konwencjonalnych, zwykłych dwukołowych pojazdów.

Zasada działania

W rowerze elektrycznym sterownik, czyli specjalny mikrokomputer dostarcza silnikowi odpowiednią moc – w zależności od ustawienia manetki gazu albo od szybkości pedałowania. Jego zadaniem jest także odcięcie zasilania w przypadku zahamowania. Sterownik może też utrzymywać stałą prędkość jazdy, co ułatwia jej płynność. Kontroluje on również dopuszczalną moc silnika i prędkość maksymalną roweru. Silnik uruchamia się automatycznie, kiedy rozpoczyna się pedałowanie. Następnie, jazdę kontynuuje się na wybranym przez siebie poziomie wspomagania jazdy – najczęściej jednym z trzech. Kiedy rowerzysta chce się zatrzymać, naciska hamulec albo po prostu przestaje pedałować – wtedy silnik automatycznie się rozłącza. Jednak, nawet w rowerach elektrycznych istnieje możliwość jazdy tradycyjnej, bez włączonego silnika. Jest to dobra opcja na dłuższych wyprawach, gdzie jechać można naprzemiennie – ze wspomaganiem i bez, co pomoże w oszczędzaniu sił i przejechaniu jak największej liczby kilometrów.

Zalety

Wybór roweru elektrycznego niesie ze sobą wiele wymiernych korzyści. Do ich zalet można zaliczyć przede wszystkim to, że może nimi jeździć dosłownie każdy, niezależnie od wieku. Wspomaganie pedałowania przysłuży się tym, którzy mają daleko do pracy lub często muszą przemieszczać się po całym mieście (nie trzeba bowiem stać w korkach). Rowery te sprawdzą się zarówno w zatłoczonej miejskiej przestrzeni, jak i w czasie wycieczek rekreacyjnych wśród zieleni. Nie można zapomnieć także o korzyściach ekologicznych – wybór roweru, a nie samochodu znacznie obniży emisję szkodliwych spalin.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here